S CSS-13 sem vlekel Olimpijo
V poljski reviji Skrzydlata Polska (december 2020) je izšel članek “Z OLYMPIĄ NA HOLU”
Beseda uredništva revije Skrzydlata Polska
Naš avtor se je udeležil edinstvenega dogodka – predstave iz davne zgodovine jadralnega letenja. Zgodovinsko dvokrilno letalo CSS-13, narejeno iz lesa in platna, narejeno na Poljskem, je vleklo nad mestom Krosno leseno zgodovinsko jadralno letalo EoN Type 5 Olympia 2B. To bi se bilo lahko zgodilo pred pol stoletja na Poljskem, a v Krosnu se verjetno ni. Vsaj ena Olimpija z registracijsko številko SP-441 je leta 1949 letela v šoli gorskega jadralnega letenja na letališču Żar.
Beseda prevajalca
O tem dogodku smo že pisali. Letalo CSS-13 je v resnici rusko šolsko letalo Po-2 konstruktorja Nikolaja Nikolajeviča Polikarpova. Popularno ime tega letala je bilo “Kukuruznik”. Po svetovni vojni so na Poljskem dobili licenco za izdelavo Po-2. Poljska različica tega letala je dobila tipsko oznako CSS-13. Prevajalca v mladosti je pogosto vleklo na jadranje prav letalo Po-2. Poljski CSS-13 je zgolj neznatni spremenjen. V bistvu je to to! O Po-2 bomo še pisali, enako o pilotu Witoldu Ostrowskem. Članek smo opremili z večjim številom fotografij, kot v omenjeni reviji.
S CSS-13 sem vlekel Olimpijo
Witold Ostrowski
Sredi avgusta letos me je poklical inštruktor Roman Kiełpikowski z zelo nenavadnim in zanimivim predlogom. Predlagal je vleko starodobnega jadralnega letala Olimpija z našim še bolj starodobnim motornim letalom CSS-13 (pripomba prevajalca: Po drugi svetovni vojni so na Poljskem v licenci izdelovali rusko šolsko letalo Polikarpov Po-2, ki pa je dobilo novo ime CSS-13).
Nenavaden polet naj bi bil presenečenje in darilo za 75. rojstni dan Borisa Kožuha, slovenskega inštruktorja jadralnega letenja, selektorja hrvaške reprezentance v jadralnem letenju na svetovnih in evropskih prvenstvih, sicer profesorja metodologije in statistike na Univerzi v Ljubljani in na A. F. M. Krakow University in zasebno ljubitelja starodobnih jadralnih letal.
Sprva sem razmišljal, da bi let združil s praznovanjem 75. obletnice Podkarpatskega Aerokluba v Krosnu 5. septembra, po razmisleku pa je bil datum prestavljen na 9. september letos. V začetku tega meseca je bilo jadralno letalo Olimpija na zletu ljubiteljev starodobnih jadralnih letal in ljubiteljev gorske jadralne šole na Žaru.
Vremenska napoved za 9. september je bila dobra. Celotna ekipa je z Olimpijo prispela v Krosno z nekaj ur zamude, kar je bilo posledica oddaljenosti dveh omenjenih letališč in prevoza jadralnega letala v prikolici (tudi prikolica sodi v kategorijo starodobnikov).
Po končani montaži smo Olimpijo postavili na start travnate steze 16. Let do višine 5oo m je trajal nekaj več kot 12 minut. Cel poslet je bil posnet tako z zraka kot tudi z zemlje.
Včasih so bila letala CSS-13 opremljana z dvema vrstama vijaka, z majhnim korakom za vleko jadralnih letal ali večjim korakom za križarjenje. Avion Podkarpatskega aerokluba ima stroj s tem drugim vijakom.
Po skoraj 200 metrih zaleta je naš par: starodobno vlečno letalo in starodobno jadralno letalo vzletel.
Z dviganjem približno meter na sekundo smo se dvigali do višine 500 metrov. Kljub temu, da smo v obeh letalih imeli radijske postaje smo se dogovorili da bomo, tako kot v starih časih, ohranili tradicijo – na načrtovani višini bo pilot vlečnega letala z mahanjem roke dal signal za odpenjanje vlečne vrvi. In tako se je tudi zgodilo v skladu z običaji in postopki letalske dobe iz sredine dvajsetega stoletja.
Po letu je presrečni pilot in lastnik Olimpije napisal posvetilo “pilotu Kukuruznika” v knjigi Born to fly, ki je v resnici nekakšna letalska biografija Borisa. Objavila in opremila jo je Anna Kožuh. Knjiga vsebuje letalske spomine z opisi vseh starih jadralnih letal, ki jih je imel v lasti Boris in je odličen pregled letalske dobe iz sredine 20. stoletja. In mimogrede še ne moj močan vtis: „Kako lepo je, če te predani prijatelji presenetijo s takšnim poletom ob jubileju v letalski karieri”!
In še ena značilnost, ki se vidi na slikah. Pri metanju padalcev je pilot Po-2 sedel na zadnjem sedežu, saj je bil sam v letalu po odskoku padalca. Padalec je počasi zlezel s prvega sedeža na krilo, se približal zadnjemu robu krila obrnjen proti repu letala in čakal na znak pilota za skok. Ko je dobil znak, je preprosto naredil korak v prazno. Pilot CSS-13 sedi na prvem sedežu. Piloti Po-2 so večinoma leteli iz druge kabine, čeprav se ga da leteti tudi iz prve. Tudi na obnovljenem Po-2 v Splitu se leti iz zadnje kabine saj sta radio in stikalo za magnete samo v zadnji kabini.
Nedavni komentarji