S CSS-13 sem vlekel Olimpijo

V poljski reviji Skrzydlata Polska (december 2020) je izšel članek “Z OLYMPIĄ NA HOLU”

Beseda uredništva revije Skrzydlata Polska

Naš avtor se je udeležil edinstvenega dogodka – predstave iz davne zgodovine jadralnega letenja. Zgodovinsko dvokrilno letalo CSS-13, narejeno iz lesa in platna, narejeno na Poljskem, je vleklo nad mestom Krosno leseno zgodovinsko jadralno letalo EoN Type 5 Olympia 2B. To bi se bilo lahko zgodilo pred pol stoletja na Poljskem, a v Krosnu se verjetno ni. Vsaj ena Olimpija z registracijsko številko SP-441 je leta 1949 letela v šoli gorskega jadralnega letenja na letališču Żar.

Olimpijo SP-441 vlečejo z gorsko železnico na vrh gore Żar, od koder bo gravitacijsko vzletela
Beseda prevajalca

O tem dogodku smo že pisali. Letalo CSS-13 je v resnici rusko šolsko letalo Po-2 konstruktorja Nikolaja Nikolajeviča Polikarpova. Popularno ime tega letala je bilo “Kukuruznik”. Po svetovni vojni so na Poljskem dobili licenco za izdelavo Po-2. Poljska različica tega letala je dobila tipsko oznako CSS-13. Prevajalca v mladosti je pogosto vleklo na jadranje prav letalo Po-2. Poljski CSS-13 je zgolj neznatni spremenjen. V bistvu je to to! O Po-2 bomo še pisali, enako o pilotu Witoldu Ostrowskem. Članek smo opremili z večjim številom fotografij, kot v omenjeni reviji.

Obnovljeni Po-2, ki je tudi nekoč letel v Sinju

S CSS-13 sem vlekel Olimpijo

Witold Ostrowski

Sredi avgusta letos me je poklical inštruktor Roman Kiełpikowski z zelo nenavadnim in zanimivim predlogom. Predlagal je vleko starodobnega jadralnega letala Olimpija z našim še bolj starodobnim motornim letalom CSS-13 (pripomba prevajalca: Po drugi svetovni vojni so na Poljskem v licenci izdelovali rusko šolsko letalo Polikarpov Po-2, ki pa je dobilo novo ime CSS-13).

Olimpijo sestavljajo za zgodovinski polet. Z leve proti desni: Jiři Leník, Zdzisław Banasik – šef mehanikov Podkarpatskega aerokluba, Boris Kožuh in Roman Kiełpikowski

Nenavaden polet naj bi bil presenečenje in darilo za 75. rojstni dan Borisa Kožuha, slovenskega inštruktorja jadralnega letenja, selektorja hrvaške reprezentance v jadralnem letenju na svetovnih in evropskih prvenstvih, sicer profesorja metodologije in statistike na Univerzi v Ljubljani in na A. F. M. Krakow University in zasebno ljubitelja starodobnih jadralnih letal.

Tudi kabina je bila v središču pozornosti, zlasti višinomer s tremi kazalci

Sprva sem razmišljal, da bi let združil s praznovanjem 75. obletnice Podkarpatskega Aerokluba v Krosnu 5. septembra, po razmisleku pa je bil datum prestavljen na 9. september letos. V začetku tega meseca je bilo jadralno letalo Olimpija na zletu ljubiteljev starodobnih jadralnih letal in ljubiteljev gorske jadralne šole na Žaru.

Olimpija je poletela s pomočjo gume 1949. leta

Vremenska napoved za 9. september je bila dobra. Celotna ekipa je z Olimpijo prispela v Krosno z nekaj ur zamude, kar je bilo posledica oddaljenosti dveh omenjenih letališč in prevoza jadralnega letala v prikolici (tudi prikolica sodi v kategorijo starodobnikov).

Olimpija na štartu

Po končani montaži smo Olimpijo postavili na start travnate steze 16. Let do višine 5oo m je trajal nekaj več kot 12 minut. Cel poslet je bil posnet tako z zraka kot tudi z zemlje.  

Zgodovinski par

Včasih so bila letala CSS-13 opremljana z dvema vrstama vijaka, z majhnim korakom za vleko jadralnih letal ali večjim korakom za križarjenje. Avion Podkarpatskega aerokluba ima stroj s tem drugim vijakom.
Po skoraj 200 metrih zaleta je naš par: starodobno vlečno letalo in starodobno jadralno letalo vzletel.

Še malo in bomo v zraku

Z dviganjem približno meter na sekundo smo se dvigali do višine 500 metrov. Kljub temu, da smo v obeh letalih imeli radijske postaje smo se dogovorili da bomo, tako kot v starih časih, ohranili tradicijo – na načrtovani višini bo pilot vlečnega letala z mahanjem roke dal signal za odpenjanje vlečne vrvi. In tako se je tudi zgodilo v skladu z običaji in postopki letalske dobe iz sredine dvajsetega stoletja.

Olimpija odpni!

Po letu je presrečni pilot in lastnik Olimpije napisal posvetilo “pilotu Kukuruznika” v knjigi Born to fly, ki je v resnici nekakšna letalska biografija Borisa. Objavila in opremila jo je Anna Kožuh. Knjiga vsebuje letalske spomine z opisi vseh starih jadralnih letal, ki jih je imel v lasti Boris in je odličen pregled letalske dobe iz sredine 20. stoletja. In mimogrede še ne moj močan vtis: „Kako lepo je, če te predani prijatelji presenetijo s takšnim poletom ob jubileju v letalski karieri”!

Pilot na prvem sedežu

In še ena značilnost, ki se vidi na slikah. Pri metanju padalcev je pilot Po-2 sedel na zadnjem sedežu, saj je bil sam v letalu po odskoku padalca. Padalec je počasi zlezel s prvega sedeža na krilo, se približal zadnjemu robu krila obrnjen proti repu letala in čakal na znak pilota za skok. Ko je dobil znak, je preprosto naredil korak v prazno. Pilot CSS-13 sedi na prvem sedežu. Piloti Po-2 so večinoma leteli iz druge kabine, čeprav se ga da leteti tudi iz prve. Tudi na obnovljenem Po-2 v Splitu se leti iz zadnje kabine saj sta radio in stikalo za magnete samo v zadnji kabini.

Tik pred odpetjem

Morda vam bo všeč tudi...

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja